23948sdkhjf

Minister fastholder, at staten ikke skal betale for Lynetteholmen

Transportministeren fastholder i et mundtligt svar i Folketingssalen, at det fortsat er forventningen, at Lynetteholm-projektet trods pris- og rentestigninger vil hvile i sig selv

Artiklen er bragt første gang den 8. februar 2023

- Det er forventningen, at der ikke skal bruges en krone.

Sådan lød svaret klart og tydeligt fra transportminister Thomas Danielsen (V), da han onsdag eftermiddag blev spurgt til byggeriet af Lynetteholmen i København.

Det var Torsten Gejl fra Alternativet, der havde stillet §20-spørgsmålet, der lød på, om Lynetteholm-projektet stadig skal gennemføres, uden at statskassen skal betale en krone.

- Kan vi være sikre på, at det ikke er skatteborgerne i det ganske danske land, der skal betale noget her? At skatteborgerne i Vestjylland f.eks. ikke skal betale for en omfartsvej i København?, lød det fra Torsten Gejl.

Transportministeren svarede uddybende, at han ikke kan garantere for sine fremtidige kollegers beslutninger.

- Når jeg siger, det er forventningen nu, så er det fordi, at politikere på sådan et område godt kan være lidt utilregnelige. Det er klart, jeg kan jo ikke garantere for, at kommende politikere ikke får så høje ambitioner om infrastruktur, at det ikke kan holdes inden for pengene. Hvis kommende politikere beslutter noget andet, så er det jo det, et flertal har gjort, og så må vi udføre det, lød det fra ministeren.

Han begrundede sit svar med, at Lynetteholmen er indgået som et forlig med et flertal bag. 

- Det er nok meget sundt, at uanset hvem der er i regering, så er det forligsbelagt stof, så derfor så er det jo det, som der er et flertal for, som vi udfører. Der er jo ingen i det her ting, der kan gøre noget ved, hvis kommende politikere ønsker at bruge flere midler på et område eller et andet område, så det er lidt svært at give garantier for, sagde han.

Kan bruge det svar fremover

Selvom svaret ikke var så kategorisk, så er Torsten Gejl tilfreds.

- Det er jo interessant, at ministeren kommer så tæt som muligt på at garantere, at skatteborgerne ikke skal have pengene op af lommen. Det er godt, at vi har det på tv, og det kan vi jo bruge til at holde ham og en kommende minister op på, siger Torsten Gejl fra Alternativet til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Torsten Gejl har, siden idéen om Lynetteholmen blev fremlagt, været imod projektet, og han lægger heller ikke skjul på, at han fortsat er det.

- Vi arbejder for at få stoppet projektet, og vi har en lang række spørgsmål, som vi vil stille til ministeren, og det vil vi fortsætte med, siger Torsten Gejl.

Bekymret for jord

Anlægget af selve øen Lynetteholmen skal, ifølge planen, finansieres ved indtægterne fra det jord, som øen bliver bygget af og som By & Havn aftager løbende fra storkøbenhavnske byggepladser. 

Især de stigende energipriser og rentestigninger bekymrer Torsten Gejl i forhold til, om Lynetteholm-projektet kan holde økonomien. 

Bygherren By & Havn udvidede anlægsbudgettet sidste år med 900 millioner kroner. Begrundelsen lød blandt andet på de stigende priser på blandt andet stål som følge af krigen i Ukraine.

Men jorden, der skal finansiere projektet, kan også blive en udfordring, mener Torsten Gejl.

- Man er begyndt at se jord mere som en ressource, og der kan jeg godt blive bekymret for, om der er jord nok. Jeg tror, der bliver en kamp om jorden, siger Torsten Gejl.

Trods de stigende priser var transportministerens svar fortsat, at projektet kan hvile i sig selv.

- Der er ikke nogen forventning om, at det her ikke er et hvile i sig selv-projekt. Der er i infrastrukturplanen sat midler af, der skal ses som et udlæg, og de skal komme ind igen som indtægter. Der er ting der vil gå op og ned, og det vil der jo være før man engang i fremtiden er færdig. Men den klare vurdering er, at det kommer til at hvile i sig selv og holder sig inden for den økonomiske ramme, lød det fra transportminister Thomas Danielsen.

Selve anlæggelsen af øen Lynetteholmen er berammet til at skulle koste 3,3 mia. kr., som skal finansieres ved indtægterne fra jordmodtagelse.

Byudviklingsprojektet omkring Lynetteholmen er der ikke truffet endelig beslutning om endnu, men ifølge transportministeren vil udvikling af Østhavnen kunne indbringe 17 mia. kr., som skal være med til at finansiere infrastruktur omkring Lynetteholmen og byudviklingen i den nye bydel. 

Artiklen er en del af temaet Lynetteholm.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.103